Pere Garcia de Benavarri. Taules de la Resurrecció, la Verge i un sant bisbe

Ruiz i Quesada, F.
«Taules de la Resurrecció, la Verge i un sant bisbe»
Catàleg del Museu Diocesà de Lleida – Exposició PULCHRA, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1993, p. 103.

Leer más:Pere Garcia de Benavarri. Taules de la Resurrecció, la Verge i un sant bisbe

Retaule de Cervera de la Cañada


Ruiz i Quesada, F.
«Retaule de Cervera de la Cañada»
Jaume Huguet-500 anys, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1993, p. 246-249.

Leer más:Retaule de Cervera de la Cañada

Isaïes, Salomó, Zacaries, Daniel, David i Abraham

Ruiz i Quesada, F.
«Isaïes, Salomó, Zacaries, Daniel, David i Abraham»
Jaume Huguet-500 anys, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1993, p. 236-237.

 

Leer más:Isaïes, Salomó, Zacaries, Daniel, David i Abraham

Plany sobre el cos de Crist mort

Ruiz i Quesada, F.
«Plany sobre el cos de Crist mort»
Jaume Huguet-500 anys, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1993, p. 214-215.

Leer más:Plany sobre el cos de Crist mort

Consideracions sobre el “Sant Jordi i la princesa” i els seus donants

Consideracions sobre el “Sant Jordi i la princesa” i els seus donants»
Jaume Huguet-500 anys
, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1993, p. 104-108.

Leer más:Consideracions sobre el “Sant Jordi i la princesa” i els seus donants

Lluís Dalmau tècnica pictòrica

La Mare de Déu dels Consellers de Lluís Dalmau. Una nova tècnica per a una obra singular

En aquest article es donen a conèixer els materials utilitzats per Lluís Dalmau en la seva obra la Mare de Déu dels Consellers (MNAC/MAC 15938), actualment exposada al MNAC, i es fa una valoració de les influències rebudes per l’artista i la innovació tècnica que l’obra va representar en la seva època.

S’han dut a terme anàlisis de tots els colors representatius de la taula, a partir de l’ús de tècniques de microanàlisi com són la microscòpia òptica, la microscòpia electrònica de rastreig SEM-EDS, la difracció de raigs X amb llum sincrotró SR-XRD i la microespectroscòpia d’infraroig
amb llum sincrotró SR-μFTIR.

Les anàlisis fetes confirmen que a la Mare de Déu dels Consellers Lluís Dalmau utilitza plenament la tècnica a l’oli, de la qual demostra tenir un bon coneixement. Per la manera com l’artista la utilitza, la seqüència de capes, les barreges cromàtiques i els mateixos materials pictòrics, podem relacionar la nostra taula directament amb la pintura flamenca sobre taula contemporània i, en particular, amb l’obra de Jan van Eyck. Nati Salvadó & Salvador Butí & Francesc Ruiz i Quesada, & Hermann Emerich & Trinitat Pradell....

Leer más:Lluís Dalmau tècnica pictòrica

Lluís Dalmau i el retaule de Sant Baldiri -2-

La Taula de la mort de sant Baldiri de Lluís Dalmau. Confirmació de l’autoria i de l’origen santboià de l’obra 

Francesc Ruiz i Quesada.


Leer más:Lluís Dalmau i el retaule de Sant Baldiri -2-

Una nova taula documentada de Lluís Dalmau, d’origen santboià

Una nova taula documentada de Lluís Dalmau, d’origen santboià

Francesc Ruiz i Quesada.


Leer más:Una nova taula documentada de Lluís Dalmau, d’origen santboià

Lluís Borrassà i la catedral de Barcelona

Els primers contactes artístics de Lluís Borrassà amb la catedral de Barcelona

Francesc Ruiz i Quesada.


Leer más:Lluís Borrassà i la catedral de Barcelona

Lluís Dalmau y la influencia flamenca en Cataluña

Lluís Dalmau y la influencia del realismo flamenco en Cataluña

Más allá de la incidencia de los modelos italianos en la pintura barcelonesa de los años treinta, la pintura catalana volvió a cambiar de nuevo su paradigma figurativo a partir de la década del 1440 debido a la incidencia de la pintura flamenca. El hechizo de Alfonso el Magnánimo hacia las nuevas propuestas septentrionales y la pintura de los Van Eyck motivó que la Corona financiara el viaje del pintor valenciano Lluís Dalmau a Flandes en el mes de septiembre de 1431 con una asignación de 100 florines.

Autor del retablo de la Virgen de los "Consellers" de la Casa de la Ciudad de Barcelona, en este trabajo se incide en el programa iconográfico de la capilla consistorial, a la cual fue destinada. Dicho programa se iniciaba en la puerta de ingreso que el oratorio tenía desde el salón del Trentenario y concretamente con las esculturas del arcángel Gabriel y de la Virgen, es decir la Anunciación, las cuales testimoniaban la venida de Cristo –la primera etapa de la Redención–. Una vez dentro de la capilla, la imagen central del retablo de la Virgen de los «Consellers» confirma el anuncio e irradia la unión entre la Virgen y el Niño y los representantes de la Ciudad Condal. Respecto a la predela, el Cristo de Piedad saliendo...

Leer más:Lluís Dalmau y la influencia flamenca en Cataluña